28 July 2011

“JEPUN” Jajah lah Malaysia…


Penjajahan yang aku maksudkan adalah dari segi budaya dan budi bahasa bukan penjajahan berbentuk tindasan serta kekejaman di zaman penjajahan jepun  yang bermula pada tahun 1942 – 1945 tu...
Meh sini nak citer...Sejak berada di bumi matahari terbit,banyak perkara yang aku nilaikan dan bezakan antara Jepun Vs Malaysia.. Jepun adalah sebuah Negara yang cukup gah di mata dunia, sedangkan Malaysia?? Hehe..tak nak lah mengutuk tanah tumpah darah ku…
Please babe!!!

Korang nak tau tak antara perkara – perkara aku dan di antara teman yang baru berpijak di sini…hemm!! Meh bace entri nie.. ;-)

Situasi 1 : Tanya Jalan
Aku dengan member- member time tu kat Bandar Kurume,salah satu Bandar di Kyushu Jepun..Time tu 1st time jalan – jalan cari pasal di bandar Kurume sambil mencuci mata  tengok awek jepun hehe…then snap landskap and so on… nak jadikan cerita member aku nak cucuk duit (Almaklum laa..duit masyukk) tapi kitorang tak tau kat mane adenya Atm ataupun dalam bahasa omputeh nye Auto Teller Machine.. merata meraban mencari yobinkyoku ( Post office) sbb akaun dari situ..kalo cucuk kat kombini  (Convinience)..*otak die banyak di deduct.. sementara gigih mencari kat mane beradenya Atm yang di cari,aku menegur seorang Obasan (nenek) ..pehhh Afro ko!!!  Then bile di Tanya kat mane Atm tu menyorok,..die dgn bersungguh-sungguh explain kat kitorang…bla..bla..bla… “katanya : ahad nie kebanyakan post office biasanya tutup, then dekat ngan umah die ade 1 post office,,tapi tak tau buka tak ”  pfftt…lega!!! Tapi kan… dalam setengah jam baru sampai  kat sana kalo transport utama “kaki” di gunakan..hahahaha…. lantas lengan tangan kawan aku di heret nya..semata nak tunjuk jalan,.. Mak aihh…kemain terkejut kitorang!! Hahaha..berlendir ketiak ~ tapi ade yang mendapat!! Bhahaha~

Nota Kaki : Bile hayati story aku korang bole bezakan tak budaya Jepun ngan Malaysia bila menunjuk arah?? Beza kan?? Orang Malaysia sangat tak prihatin dengan keadaan ini bila ade visitor bertanya..maybe ade yang bengang sambil tarik rambut sebab tak setuju kan? Tapi kalo ade yang baik hati pon hanya 2 kerat je kott,,thats y laris peta – peta segala untuk visitor kat kedai buku..ops! Malaysia dah maju…Maybe ayat baru yang di gunakan adelah “GPS lah” tak pun “tanyalah Pakcik Google”.. kan?

 makcik yang di maksud kan..Afro yo.. ingatkan ofuro..haha

Situasi Ke 2 : Time Makan – makan

Juga dengan member, time ni kat you me town..bershoping segala..time makan petang kitorang just beli “ bento” makanan yang di pack..tingal makan jer,, then mencari la tempat nak melantak.. sehinngalah terjumpa kawasan  tempat duduk ala-ala food court kat tesco tuu! Makan nye makan tetiba aku yang hansem dan kacak bergaya ni dengan lemah lembut  tertumpah air kat meja..sampai lantai tuu,,,aigoo~ xle bawak majlis betoii..haha..then member aku gegas p toilet amek tisu.. belum sampai lagi member aku ,makcik sebelah dating lap meja kitorang,,bukan takat meja..lantai sekali…errrrr~ malu nye…

Nota Kaki : Makcik tu bukan cleaner..tapi die datang tolong..mak aii..berbudi bahasa sungguh!!  Then berborak – borak ngan makcik tu  pasal keindahan jepun ;p
Kalo kat Malaysia? Ape kita buat ehh bila tgk org meja sebelah tertumpah air cam tuh? Sendiri mau ingat ekk!

 Anak makcik tu..hehe ;p


Situasi Ke 3 : Fesyen

Hehe..kalo bab ni aku sangat suka!! Aku kan fashionable!! Erk,,kalo aku mengaku di depan khayalak Malaysia..mesti di keji… ( tapi aku mmg stylo lah) haha.. korang tau tak? Kat sini korang pakai ape sahaja…yer ape sahaja!! Mereka akan angap its your fashion.. dorang tak akan kutuk korang nye fesyen.. seperti yang selalu korang dengar “ ei poyo nye style minah tu”.. “ mak ai,mamat tu tak beragak nak dress up” …”alahai style lame pon tak tinggal lagi” … betol  kan?? Hidup dorang adelah tak menyusahkan orang sekeliling, tak macam hidup rata – rata orang Malaysia..hidup hanya untuk menyusahkan orang!!

Hah..  situasi- situasi tu dah cukup buat aku terkesima..Aku bukan nak  mengutuk Malaysia,tapi just nak bezakan buruk baik nye yanag patut kita ikut kan?? Jangan saman  aku eh..aku xde duit..hehe..
Yeahh…sumpah “ I love japan” !!!

P/s : Okuchi ni au to ii no desu ga.. soredewa chikaiuchi ni !

No comments:

Post a Comment

Thanks For The Comment..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

its finallly reveal...