28 July 2011

Ramdhan 1432H

Dengan ini di isytiharkan bahawa puasa 1432H / 2011M jatuh pada.... 1 ogos 2011M.. 

Itu lah yang sering di nantikan oleh kalian semua bukan? Tahun ini beliau dah bersara..Engku Ibrahim (79 tahun) mula memegang jawatan itu pada 1 Januari, 1989, menggantikan Datuk Ahmad Zainal Abidin Muhammad Yusof yang juga seorang diplomat yang tamat perkhidmatan pada September 1988 setelah memegang jawatan itu sejak Oktober 1980. 


Thumbnail tu gambar Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja yang baru ialah Datuk Syed Danial Syed Ahmad, 66 tahun yang akan mula mengambil alih tugas berkuat kuasa pada 10 Januari 2011 ini.Adekah gayanya menyerupai Engku Ibrahim? harapnya tidak ;)

Yeaahh its ramadhan.. so,let it wonderfull with any kind of “amalan”…kumpul pahala banyak-banyak.. then mesti kak joyah, kak tipah tukang jahit dah mula pening nak pikir tempahan yang melambak..penuh agaknye buku log..haha..semata untuk raya! Kak senah tukang jual kuih pun mesti dah sibuk mencari resipi  baru untuk di jual..hahah..sile lah  ye kalian,asalkan duit yang halal di bulan yang penuh keberkatan… pssttt..nama – nama tu semua aku main tibai je,kalo terkena kat jira korang ke makcik kesayangan korang ke sori lah yer..haihh…ok ape kalo name dorang yang aku sebut?? Tak ke glamer? Aigooooo~
Puasa..ingat lak kes  muda mudi..tahun mane tak yah la sebut ea,Nampak sangat dah tua nye…dalam2 taun lepas la..umo baru 12 taun..ekekeke ~
Tak de laa..bila puasa kan mesti ingat moreh..ye idak? Nak di jadikan cerita..”time kecik”  masjid kampong aku ni agak besar la sebab masjid ni di makmurkan oleh 3 buah kampong termasuk kampong aku..well agak meriah la moreh nyea! Niat puasa tu memang la puasa,,ye idak..time terawih nye entah kemane..moreh yang penting!! Hehe,, tiap – tiap mala made sorang makcik dari kampong aku akan hantar kuih kat masjid, kuih yang selalu dia hantar kat masjid adelah kuih feveret aku. omaigod..”tepung bungkus” haaa..korang tau tak amenda tu?? Well kalo kelantanese mesti tau ape kebenda nya..kuih nye sgt sedap..gabungan antara beras pulut ngan inti kelapa..warna putih pekat dan di balut ngan daun pisang,,cara balutan ala- ala lepat la.. memang sangat maveles la.. then mmg itu yang aku tunggu..hahaha.. time orang dok syok solat terawih, memang ramai la yang “bergelewat” kat luar sane..mane nak kejar colek nye mane nak main mercun nya..mane nak tikam buyung nya,,,macam – macam ragam time tu..entah..sekarang masih ade tak budak – budak macam dulu.. sangat rindu mase dulu kan?
Kat sekolah lak mesti ade cikgu yang Tanya,”hari ni puasa tak?..kalo puasa penuh cikgu bagi hadiah.” Hadiahnye entah kemana..dah gerenti time raya sekolah cuti..lepas dah cuti raye mane ade lagi budak – budak nak redeem hadiah..dah lupa dah bila perut dah penuh ngan biskut raya..poket penuh ngan duit raya..kan!! cikgu cikgu… ;-)
Mase kecik – kecik gak sume pakat beli mercun..heran nye setiap tahun raya mesti ada yang beraya tanpa tangan , tanpa jari , kan? Adoyaii..  tolong la nikmati Hari Rayadengan penuh pengertian dan tanpa cacat cela buatan sendiri.. sape yang ade adik mahupun kenalan yang sebaya aku di zaman lepas,tolong la nasihatkan adik- adik sekalian.. kalo nak main mercun bole..pandai – pandai jaga diri sendiri!!
Yeah..aku suka bulan puasa..sebab bulan puasa la aku puasa..bulan puasa jugak la aku jatuh cinta, bulan puasa jugak la aku dapat lesen Moto.. Bulan puasa jugak la aku struggle untuk SPM.. sebab bulan puasa lah Aku dan Korang sume akan beraya…kan? Lastly kalau ade kesalahan di masa lampau secara sengaja ataupun tidak..aku sangat hargai jika korang dpt maafkan kesalahan aku okay..dosa manusia sesame manusia kan?  ;-)


Salam Ramadhan ;-)

No comments:

Post a Comment

Thanks For The Comment..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

its finallly reveal...